Galicië

25 mei 2018 - Palas De Rei, Spanje

Zo tegen het eind van mijn bedevaart zijn alle typische pelgrimsonderwerpen wel voorbij gekomen: het afzien, de blessures, de maaltijden, de slaapplekken, de ontmoetingen. Ik kan het nog over het weer gaan hebben, maar dat onderwerp bewaar ik liever voor morgen, want het ziet ernaar uit dat we dan voor het eerst onze speciale rugzakponcho’s nodig gaan hebben. De voorspellingen zijn niet goed: regen, regen en nog eens regen. Echt Galicisch weer dus.

Want we zijn inmiddels al een paar dagen in Galicië. De provincie waar Santiago de Compostela de hoofdstad van is. Waar ze geen Spaans spreken (althans liever niet), maar Galicisch, een taal die erg op Portugees lijkt. En waar men leeft van de veeteelt. In de dorpjes waar we doorkomen, heeft bijna elk huis wel een aangebouwde stal met een paar koeien erin. Vaak liggen daar ook een paar honden te doezelen op een comfortabele berg stro. De boeren zijn bezig het hooi met een riek van links naar rechts te verplaatsen. En daarna weer terug. Een simpel leven, net als dat van ons pelgrims. Niet te veel nadenken. Alleen maar het hooi van links naar rechts, of de ene voet voor de andere.

Typisch Galicisch zijn ook de vele zogenaamde horréo’s in het landschap. Smalle bouwsels van steen en/of hout, waarin vroeger graan en mais werd gedroogd. Ze hebben een open structuur, zodat de wind er vrijelijk door kan waaien en ze staan op hoge poten, zodat muizen er niet bij kunnen. Ze zijn er in allerlei soorten, groot en klein, stevig en vervallen, en ze zijn vaak mooi versierd. En hoewel ze dus niet meer gebruikt worden, heb ik er al tientallen gezien. En nog steeds wil ik ze eigenlijk allemaal op de foto zetten.

Morgen vervolgen we onze tocht. Nog zo’n 68 km te gaan. Volgens planning zullen we op 30 mei ‘s morgens Santiago binnenwandelen. Waarschijnlijk als twee verzopen katjes. Maar daarover morgen meer.

1. Piotr:
    26 mei 2018
    Gisteren genoten van de omgeving/natuur, en onthouden/omschreven.
    Hopelijk valt het vandaag mee met de regen.
    Toch een fijne tocht gewenst.
  2. Corinne De Ruiter:
    Succes vandaag bij de Galliërs ☂️☂️
  3. Hans M:
    26 mei 2018
    en dan zit de tocht er alweer bijna op... het is fijn om je weer terug te zien in de vrijdagmiddag ploeg, maar de dagelijkse blog zal ik missen!
  4. Ula:
    Lieve Jenny,
    Hele mooie foto’s van die horréo’s ,sommige zijn echt bijzonder ! Het leven kan soms zo simpel gaan zoals je zelf wil ,zij zijn op hun manier ook gelukkig,zouden ze ook last van stress hebben,betwijfel ik .
    Hopelijk Jenny, hebben jullie niet te veel regen vandaag !
    Groetjes 🌈
  5. Jeannette Ipenburg:
    Ziet er mooi uit Jenny !
    Groetjes aan Sjaak en fijne avond 😙
    Voor morgen wandelse maar weer 😁

Groet Jeannette