Geluk

19 mei 2018 - O Cebreiro, Spanje

Dit wordt een heel kort verhaaltje vanavond. Het was namelijk een dag vol geluksmomentjes. Fijn voor het ‘slachtoffer’, ik dus, in dit geval, maar slecht in woorden te vatten en volkomen oninteressant voor de lezer.

Niet voor niets gaan romans en ballades altijd over ongelukkige liefdes, verboden liefdes en onbereikbare geliefdes. Zouden Romeo en Julia ooit zo beroemd zijn geworden, als zij na hun eerste blik op elkaar een gezellige verkeringstijd hadden gehad, gevolgd door een vrolijke bruiloft en de geboorte van een rijke kinderschaar? De vraag stellen is haar beantwoorden.

Het was daarom dat de verhalen de afgelopen week als vanzelf uit mijn pen rolden. Ondanks alle plezier en mooie ervaringen ontbrak er iets, of liever gezegd iemand, en dat gemis bleek een grote inspiratiebron te zijn. En nu, we zijn weer herenigd, de fietspelgrim en zijn peregrina. We vonden elkaar midden in O Cebreiro, het dorp hoog op de berg die we vandaag beiden langs verschillende wegen beklommen. We deden elk onze eigen camino. Die van Sjaak ging over kilometers asfalt, die van mij over stenige bergpaadjes. Maar beide wegen eindigden hier, midden in dit bergdorp.

Het was een dag vol geluksmomentjes: de prachtige vergezichten op de omringende bergen, de paarsbloeiende hei op de hellingen, de paarden die bij de bron gedrenkt werden, waar wij net onze flesjes hadden gevuld, de koeien die ineens over het caféterras kwamen lopen en tenslotte in de middag, na een lange en inspannende beklimming, het weerzien met Sjaak.

En hier eindigt mijn verhaal voor vandaag. Want geluk kun je niet beschrijven, dat kun je alleen maar voelen.

Vanavond hebben we met ons drieën wijn gedronken. En gegeten, natuurlijk een pelgrimsmenu. En door het dorp gelopen. En in de middeleeuwse kerk een kaarsje gebrand. Morgen gaan we weer elk ons weegs. Petra neemt de bus en het vliegtuig naar huis, Sjaak stapt weer op de fiets voor de laatste etappes naar Santiago en ik vervolg mijn voetreis alleen. Vanaf morgen zijn er dus misschien weer wat onderhoudender schrijfsels te verwachten. In elk geval voor een dag of vier, want daarna voegt Sjaak zich opnieuw bij mij en lopen we de laatste dagen samen.

Ik verheug me daarop, maar ik betwijfel of mijn blog al dat geluk zal overleven.

1. Tineke:
    19 mei 2018
    Heerlijk om te lezen.. dit nemen jullie mee op de doorstart naar Santiago !
  2. Ingrid Ipenburg:
    19 mei 2018
    Ahhh wat een lieve foto’s!!! Succes verder!!!!
  3. Yvon:
    19 mei 2018
    Geniet ervan💕 succes de komende dagen!
  4. Ada van der Heijden:
    19 mei 2018
    Dank je wel voor het mee mogen reizen met jou en Sjaak en Petra!
    prtra nog 1 dag stuk wandelen, bus en vliegtuig, jij kog 14 dagen wandelen, Sjaak eerst snel naar Santiago fietsen dan terug naar jou en dan samen de laatste dagen samen verder op naar Santiago! Ik blijf jullie volgen. Petra dank je wel voor de link naar jullie blog.👋
  5. Wendy:
    Hoi Jenny én Sjaak, hier past:
    Geluk vermenigvuldigt zich als je het met iemand deelt! 😉
  6. Huub Miltenburg:
    Prachtig Jenny
  7. Hans M:
    😎😊😊
  8. Corinne De Ruiter:
    20 mei 2018
    ook dit kortere blog is leuk om te lezen: 😍 en succes om op eigen wijze 👟🚴‍♂️ naar Santiago te gaan wetend elkaar sneller weer te zien!
  9. Dick:
    Ohhhhhhhh, wat lief.
  10. Ula:
    20 mei 2018
    Jenny, ontroerende ontmoeting !
    Nu Petra weggaat moet je nog paar dagjes alleen lopen ,maar dan komt Sjaak weer om met jou samen de reis af te maken .
    Goede reis naar huis voor Petra gewenst .
    Veel plezier met lopen !
  11. Iris:
    Amor, amor...😍
    La atracción del amor. El amor te da alas.
    Buena peregrinación!
    🖒☺
    Wim & Iris
  12. Piotr:
    20 mei 2018
    Mooi beschreven je gevoelens Jenny!
    Nog een paar dagen in bezinning alleen lopen en dan samen naar de finish.
    Veel genieten.
  13. Ada Ipenburg:
    ❤️❤️
  14. Jeannette Ipenburg:
    Geweldig om te zien! Echte liefde 😍
    Paar dagen nog alleen en dan fijn samen de laatste kilometers.....
  15. Marja:
    24 mei 2018
    Ontroerend en mooi beschreven Jenny.