Geluk

19 mei 2018 - O Cebreiro, Spanje

Dit wordt een heel kort verhaaltje vanavond. Het was namelijk een dag vol geluksmomentjes. Fijn voor het ‘slachtoffer’, ik dus, in dit geval, maar slecht in woorden te vatten en volkomen oninteressant voor de lezer.

Niet voor niets gaan romans en ballades altijd over ongelukkige liefdes, verboden liefdes en onbereikbare geliefdes. Zouden Romeo en Julia ooit zo beroemd zijn geworden, als zij na hun eerste blik op elkaar een gezellige verkeringstijd hadden gehad, gevolgd door een vrolijke bruiloft en de geboorte van een rijke kinderschaar? De vraag stellen is haar beantwoorden.

Het was daarom dat de verhalen de afgelopen week als vanzelf uit mijn pen rolden. Ondanks alle plezier en mooie ervaringen ontbrak er iets, of liever gezegd iemand, en dat gemis bleek een grote inspiratiebron te zijn. En nu, we zijn weer herenigd, de fietspelgrim en zijn peregrina. We vonden elkaar midden in O Cebreiro, het dorp hoog op de berg die we vandaag beiden langs verschillende wegen beklommen. We deden elk onze eigen camino. Die van Sjaak ging over kilometers asfalt, die van mij over stenige bergpaadjes. Maar beide wegen eindigden hier, midden in dit bergdorp.

Het was een dag vol geluksmomentjes: de prachtige vergezichten op de omringende bergen, de paarsbloeiende hei op de hellingen, de paarden die bij de bron gedrenkt werden, waar wij net onze flesjes hadden gevuld, de koeien die ineens over het caféterras kwamen lopen en tenslotte in de middag, na een lange en inspannende beklimming, het weerzien met Sjaak.

En hier eindigt mijn verhaal voor vandaag. Want geluk kun je niet beschrijven, dat kun je alleen maar voelen.

Vanavond hebben we met ons drieën wijn gedronken. En gegeten, natuurlijk een pelgrimsmenu. En door het dorp gelopen. En in de middeleeuwse kerk een kaarsje gebrand. Morgen gaan we weer elk ons weegs. Petra neemt de bus en het vliegtuig naar huis, Sjaak stapt weer op de fiets voor de laatste etappes naar Santiago en ik vervolg mijn voetreis alleen. Vanaf morgen zijn er dus misschien weer wat onderhoudender schrijfsels te verwachten. In elk geval voor een dag of vier, want daarna voegt Sjaak zich opnieuw bij mij en lopen we de laatste dagen samen.

Ik verheug me daarop, maar ik betwijfel of mijn blog al dat geluk zal overleven.