Geen plaats?

14 mei 2018 - Rabanal Del Camino, Spanje

De ware pelgrim neemt het leven natuurlijk zoals het komt. Honger, dorst of zere voeten, het deert hem niet. Een beetje afzien hoort er immers bij.

Toch is er één ding waar elke bedevaartganger stiekem bang voor is, namelijk dat er ‘s avonds geen plaats voor hem is in de herberg. Dat is dan ook de reden dat pelgrims voor dag en dauw al over de camino lopen, de slaap nog uit hun ogen wrijvend. Pauzes worden kort gehouden, want eigenlijk wil ieder vroeg in de middag al op zijn bestemming zijn, om zich te verzekeren van een zo felbegeerd bed.

Petra en ik hadden vandaag beduidend minder haast. Het zal wel aan onze comfortabele hotelkamer met donzen dekbedjes gelegen hebben, maar om 8 uur draaiden we ons nog eens lekker om en het liep tegen tienen, toen we eindelijk de deur uit waren. Geen pelgrim meer te zien natuurlijk.

En het zal wel aan het weer gelegen hebben, dat steeds mooier, warmer en zonniger werd naarmate de dag vorderde, dat we ook steeds minder haast kregen. Nog een koffietje hier, nog een sapje daar, kortom het liep al tegen zessen toen we eindelijk Rabanal del Camino in wandelden. Eerste hostal: completo, vol. Volgende herberg idem dito. Bij de vierde albergue waren nog twee bovenbedjes vrij in een klein kamertje waar zeker acht stapelbedden stonden. Plek op de grond was er nauwelijks; ik denk dat je je rugzak mee in bed had moeten nemen. Ik had dit aantrekkelijke aanbod al bijna aangenomen, toen een hulpvaardige jongen ons meenam naar zijn eigen herberg; hij had nog twee benedenbedjes vrij. Wij helemaal gelukkig natuurlijk, vooral toen zijn collega van de herberg ernaast zelfs nog een tweepersoonskamer in de aanbieding bleek te hebben.

En zo kan het dus gebeuren dat we op onze vijfde pelgrimsnacht nog steeds de fenomenen slaapzaal en stapelbed niet mee gaan maken, inclusief alle bijbehorende geluiden en geuren.

Morgen misschien een herkansing?

Groeten van Jenny (vanuit een lekker bedje met echte lakens)

1. Sjaak:
    14 mei 2018
    Ha Jenny, gefeliciteerd met je blog. En met je fenomenale slaapplek natuurlijk. Ik wens je nog veel heerlijke bedjes met schone lakentjes toe, de komende dagen.
  2. Jan de Waard:
    14 mei 2018
    Wat een mazzel. Loopt toch lekkerder na een goede nachtrust and that kind of things (herinner je onze Kretaman nog?)
  3. Piotr:
    hoi Jenny,
    Voor een peregrina is een goede slaapplaats belangrijk.
    Veel geluk op je verdere peregrina-tocht.
  4. Astrid:
    14 mei 2018
    Kijk, wat een luxe. Het loopt zoals het loopt; letterlijk en figuurlijk. Leuk jullie zo te volgen.
  5. Marijke:
    14 mei 2018
    Ach ja, de laatsten zullen de eersten zijn ..... zeker tijdens de camino.
    Slaap lekker!
  6. Ada van der Heijden:
    14 mei 2018
    Haastige spoed ..... niet altijd goed, ik zou zeggen, morgen zelfde routine als vandaag 🙋
  7. Ada:
    14 mei 2018
    Wat een bofkonten zijn jullie. Weer een mooie dag gehad met als toetje wederom een luxe overnachting. Jullie kunnen morgen weer lekker fris en uitgerust op pad. 😁Buen Camino meiden!! 😘😘
  8. Ula:
    Ha Jenny,
    Nou wij krijgen nog druk ;) jullie beiden bij te houden . Wat fijn dat jullie toch nog een goede slaapplaats gevonden hebben ,niets doet zo goed als goede nachtrust ,dus hop naar de volgende belevenissen . Wij kijken er naar uit !
  9. Hanneke:
    15 mei 2018
    Mazzel moet je hebben. Leuk om nu de wandelende en fietsende pelgrim te kunnen volgen. Goeie wandeldag. 🌤
  10. Jeannette Ipenburg:
    15 mei 2018
    Vanmorgen eerder vertrokken? Denk het bijna van wel 😆fijne avond! !Lekker wat eten en drinken en een goede slaapplek vinden. Veel wandelplezier 😎