Regen? Geen regen

26 mei 2018 - Melide, Spanje

Gisteravond beloofde ik jullie voor vandaag een verhaal over het weer. Over het typisch Galicische weer: vette buien, kletterende slagregens, pelgrims voortstrompelend in hun poncho’s als gebochelden van de Notre Dame, soppend in hun wandelschoenen. Het was écht voorspeld!

Het pakte anders uit. De dag begon weliswaar grijs en donkere wolken pakten zich af en toe dreigend samen. Maar regen? Geen spatje, de hele dag niet. In de loop van de middag brak zelfs de zon door en om half tien ‘s avonds zaten we nog buiten te eten. Weliswaar haalden we niet de 28 graden die jullie in Nederland hadden, maar voor Galicië mochten we niet klagen en dat deden we dan ook niet.

Verder was het weer een gewone wandeldag met kleine voorvalletjes. Zoals de koffiestop in San Xiao: we zaten op een klein terras bij een cafeetje, net aan de overkant van het pad. De cafébaas had ons net verteld dat hij niet van hier was. Hij kwam uit Barcelona en de mensen hier moesten hem niet zo. Hij was nog niet uitgesproken of een boer kwam met een stuk of acht koeien het pad aflopen. Precies voor zijn deur begonnen ze hevig te flodderen. Een meisje dat net haar rugzak tegen de deurpost had gezet, kon met moeite voorkomen dat deze ondergespetterd werd. Was het opzet? We zullen het nooit weten. De cafébaas verblikte of verbloosde niet. Hij maakte trouwens ook geen aanstalten zijn straatje schoon te maken.

En verder waren er natuurlijk weer de prachtige romaanse kerkjes, waar ik m’n stempels haalde en soms een kaarsje brandde voor de een of ander. Baat het niet, dan schaadt het niet en het is een mooi gebaar. Bijzonder was het Christusbeeld in Furelos: een Christus aan het kruis met één losse, afhangende arm; ik had dat nog nooit gezien.

En nu zijn we in Melide, een rommelige, vrij lelijke stad, maar wel weer met een prachtige kerk. We zijn zelfs even het plaatselijke museum binnengelopen dat gevestigd is in een vroeger pelgrimshospitium. Tegenwoordig herbergt het gebouw een bonte verzameling van allerlei soorten ambachtswerktuigen, oude klokken, muziekinstrumenten, amateurschilderijtjes etc. etc.

Morgen weer een volgende etappe.   Nog 52,726 km naar Santiago. En het ziet er naar uit dat het morgen wederom droog blijft. Zou m’n poncho net als m’n slaapzak ongebruikt weer mee naar huis gaan?

1. Huub Miltenburg:
    27 mei 2018
    Prachtig om dit zo te volgen
  2. Ula:
    27 mei 2018
    Dag Jenny,wat een verhal over de uitbater van de café. Nou bij ons in dorp was het niet anders ,zo 37 jaar geleden,gelukkig is nu veel import boven de rivier /zoals ze ons noemen / en sfeer is aangename.
    Wat fijn dat de weergoden hebben jullie gespaard en hopelijk blijft zo ook vandaag .
    Fijne dag ☘️
  3. Tineke:
    27 mei 2018
    Slaapzak en poncho in Finisterre gewoon achter je schoenen aangooien... 😳

Fijne dag vandaag 😊
  4. Piotr:
    27 mei 2018
    Een gelukje dat de regen uitbleef en buiten eten, wat een feest.
    Was het vandaag wederom een mooie wandeltocht? Ik lees met aandacht elke avond je verslag.
    Prettige avond met Sjaak en voor morgen een plezierige dag.
    Nog twee dagen en ik zie je ook met een glimlach voor het bord van Santiago.