De sociale camino

24 mei 2018 - Ventas de Narón, Spanje

Dit wordt wéér een kort verhaal. Dit keer niet door gebrek aan inspiratie wegens klein danwel groot geluk, maar vanwege een aspect van de camino dat nog niet eerder uitgebreid aan de orde is gweest: het sociale verkeer tussen pelgrims onderling. Wij pelgrims schuiven voortdurend langs elkaar heen en weer. Je ontmoet mensen, spreekt elkaar, je trekt weer verder en een dag of een paar dagen later zie je elkaar weer. En zo voort. En elke volgende ontmoeting, zeker als die plaatsvindt na afloop van het dagelijkse traject, wordt beklonken met een glas. En soms met twee of meer van die glazen. Heel gezellig allemaal. En een enkele keer zijn er meerdere van die ontmoetingen op een dag. Met als resultaat een veelvoud van die glazen.

Zo’n dag nu, was het vandaag. En dat op de eerste dag dat Sjaak met mij meewandelde. Vanmiddag, we hadden ons net geïnstalleerd in onze herberg en liepen even door het dorp, kwamen we Bill en Becca uit de VS tegen. Zij hadden mij al een paar keer eerder ontmoet en vonden het leuk om nu ook kennis met Sjaak te maken. Er was direct een klik en twee flessen wijn later liepen we het terras van onze eigen herberg weer op. Daar zaten Bep en Coosje, twee fietsende Amsterdamse vrouwen, die Sjaak twee weken terug op de pas tussen Frankrijk en Spanje had ontmoet. Ook dit weerzien moest natuurlijk gevierd worden. Om een lang verhaal kort te maken: we hebben de avond met elkaar doorgebracht, met elkaar gegeten en toen nog een paar slaapmutsjes genomen, waarna de hospitalero tenslotte met een fles zelfgestookt bocht op de proppen kwam. Tegen de tijd dat we eindelijk naar bed gingen, was de herberg reeds in diepe rust.

Mijn medepelgrim ligt al enige tijd tevreden naast mij te ronken. Ik ben bang dat zijn blog er vanavond wegens onvoorziene omstandigheden bij ingeschoten is.  Dat wordt dus morgen een dubbele aflevering schrijven.

Misschien wordt het tijd voor weer een nieuw alcoholloos tijdperk.

1. Marijke:
    25 mei 2018
    Klinkt als het leukste deel van de camino
  2. Piotr:
    25 mei 2018
    Begrijpelijk dat jullie moe zijn, maar zo makkelijk komt Sjaak er niet vanaf.
    "We want more Sjaak!"
    Mooie foto van jullie beide.
    Staat Sjaak nu al in Madam Tussaud (eerste foto)
    Ik begrijp dat het nu een soort 11 dorpen kroegentocht wordt.
    Het is jullie gegund en hopelijk vandaag een mooie tocht in de zon.
  3. Tineke:
    25 mei 2018
    Ontmoetingen en het vieren van het leven. Klinkt wel als groot geluk...
  4. Ula:
    25 mei 2018
    Nou Jenny ,ook de gezelligheid hoort er bij . Vandaag zullen jullie die glazen wijn of wat dan ook echt voelen tijdens wandelen . Het maakt toch niet uit of jullie 5 of 6 dagen overdoen om doel te bereiken .Alle tijd toch.
    Veel plezier samen !
  5. Nicolien:
    25 mei 2018
    Hoi Jenny, Je had al verteld dat je in mei naar Santiago ging lopen. Fantastisch, je bent al begonnen. Geniet van je avontuur en leuk dat je een blog bent begonnen, dat ga ik volgen en met je mee genieten.
  6. Jenny:
    Hoi Nicolien,
    Ik ben al ruim twee weken onderweg. Santiago is al bijna in zicht. Leuk als je nog even meewandelt, maar misachien moet je ook nig even teruglezen.
  7. Johan:
    25 mei 2018
    Als wij dit verhaal lezen zou de camino ook wel wat voor ons zijn 🍷🍷😉
  8. Nicolien:
    26 mei 2018
    Hoi Jenny, Ben inmiddels begonnen met lezen en foto's kijken. Top hoor!