Vergezichten

13 mei 2018 - Astorga, Spanje

Een prachtige ochtend maakt de dag goed. Ik weet niet of dit een bestaand spreekwoord is, maar het is wel wat ik voelde vandaag. We stonden om kwart voor acht vanmorgen bepakt en bezakt buiten. De zon scheen, het was koud, 4 graden, maar de wind blies een stuk milder dan gisteren. En was de weg gisteren nog vooral lang en eentonig, vandaag was het landschap glooiend en afwisselend. Na elk klimmetje volgde ook weer een afdalinkje en mijn voeten en ik bleken deze variatie erg te waarderen. In de verte zagen we de besneeuwde bergen liggen. Op enig moment moeten we daar overheen, maar dat is van later zorg.

Na een dik uur zagen we het dorp Santibañez de Valdeiglesias opdoemen. En iets dichterbij hoorden we het: sfeervolle muziek en zuiver gezongen pelgrimsliederen. In het dorp gekomen bleek dit gezang te komen uit een versterker die aan de kerk bevestigd was. Na onze koffiestop in een barretje kwamen we weer buiten. De zondagse mis was inmiddels begonnen en ook die was in het hele dorp via de luidspreker te horen. In Spanje kan dat blijkbaar nog. Ik zie dat bij ons niet zo gauw gebeuren.

Hierna volgde volgens het boekje 2,5 uur over een hoogvlakte, zonder enig dorpje. Maar wat vooraf nog een opgave leek, bleek een prachtige route te zijn door een betoverend heuvelland. En in the middle of nowhere was daar ineens weer zo’n pelgrimsparadijsje: een paar afdakjes, banken met zachte kussens, hangmatten, koffie, thee en vers geschild fruit. Een zeer welkome onderbreking!

En als je dan een kilometer verder bij een pelgrimskruis nog wordt toegezongen door een troubadour met een gitaar, kan je dag niet meer stuk. De laatste kilometers naar Astorga liep ik op wolkjes.

Voor Petra’s verjaardag had ik een sfeervol hotel gereserveerd in het centrum en omdat we daar al vroeg waren, hebben we er uitgebreid van kunnen genieten. Het is inmiddels bijna 11 uur, maar ik wil nog een bad nemen, want morgen slapen we weer gewoon in een herberg.

Saludos cordiales van Jenny (voorlopig nog niet in bed)

1. Marijke:
    13 mei 2018
    Wat fijn om nu ook jouw weg te kunnen volgen. Ik kan niet wachten tot de apotheose ... de ontmoeting van God en Godin tijdens het slot :-)
  2. Ineke Wenting:
    13 mei 2018
    Dank dat je toch de moeite wil nemen om “te bloggen” . Het is ook op afstand, en door jullie inspanningen en belevenissen, een louterende ervaring, ws voor meerdere mensen??!!!! Ik kijk dagelijks uit naar jullie ervaringen. Veel succes
  3. Eddy:
    14 mei 2018
    Fantastisch nu krijg ik verhalen vanuit het noorden neerdalend naar het zuiden EN vanuit het zuiden klimmend naar het noorden
  4. Ula:
    Lieve Jenny,
    Wat een mooi verhaal ,leuk dat we je nu zo kunnen volgen .
    Je wordt helemaal mee ingezogen en ik zie de hele weg voor me incl.de muziek.
    Petra gefeliciteerd met je verjaardag !
    Fijne tocht vandaag !
  5. Piotr:
    Hoi jenny,

Boeiende stukjes schrijf je met mooie foto's. Net of ik er zelf bij ben.
    Dat wordt dus een boek, met aan de voorkant verhaal/foto's van Sjaak en gedraaid jou belevenissen en foto's.
    Presentatie bij Mathijs.
    Geniet van de natuur/lopen.
  6. Marjolijn:
    Ha Jenny,
    Leuk om ook jou te volgen, naast Sjaak. Te voet en te fiets, wat een verschil. Afwisselend afzien en euforie, dat maakt het ook nog interessant voor de blog-volger. Ik wens je een mooie reis met flink wat nieuwe inzichten betreffende jezelf. Want daar is het toch allemaal om te doen? Buon Camino.
  7. Dick:
    15 mei 2018
    Zet hem op zusjes. Loopt.Petra helemaal mee of helpt.ze jou alleen op gang?
  8. Jenny:
    15 mei 2018
    Hoi Dick, Petra loopt 9 dagen mee.