Koud!!

12 mei 2018 - Hospital de Órbigo, Spanje

De dag van vandaag was in twee woorden te beschrijven: koud en wind! Het begon hier vanmorgen met 4 graden en het was guur! Alle kleren over elkaar aan dus en flink doorstappen. We hadden een vrij korte etappe vandaag, zo’n 15 km. Het eerste deel was puur camino. Alleen een weg dus, een lange weg zonder één enkel bankje of muurtje om even op te zitten. En heel veel wind. Pas op tweederde kwamen we in een dorpje en daar, in de beschutting van de huizen was het ineens lekker. Jas uit, vest uit, terrasje en een een warme chocomel. En toen was het moeilijk om alles weer aan te trekken en weer opnieuw de winderige vlakte in te trekken. Uiteindelijk kwamen we in Hospital de Orbigo, onze eindbestemming. Prachtige middeleeuwse brug. Er is een legende aan verbonden van een ridder die om onder een gelofte uit te komen bij deze brug 30 dagen lang tegen alle tegemoetkomende ridders streed. Het doel werd bereikt en de riddergevechten worden nog elk jaar in het dorp naast de brug nagespeeld. De hele dorpsgemeenschap hijst zich dan in middeleeuwse kledij, die hier zelfs in het kleine supermarktje te krijgen is.  We slapen in de parochiale herberg, een stokoud pandje met overal heiligenbeelden en kanten gordijntjes in de badkamer. Petra en ik hebben samen een piepklein kamertje zonder raam. En voor elk een twijfelaar. We hebben zojuist een heerlijk pelgrimsmenu gegeten in het dorp. Aan onze tafel ontmoetten we Mary Linn uit Canada en Eddy uit Australië. Zij is zeer reislustig, heeft al een paar keer in Nederland gefietst en loopt voor de 8e keer de camino. Hij was nog nooit op vakantie geweest, maar zijn kinderen vonden dat hij er toch maar eens uit moest. Hoewel hij eigenlijk nooit wandelde, koos hij ervoor de camino te gaan lopen. Na de zware eerste etappe door de Pyreneeën, was hij bijna rechtsomkeert gegaan, maar nu heeft hij de smaak te pakken. En lopen ze al tweeëneenhalve week samen. Prachtige verhalen toch?